از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی شهریور ۱۴۰۱

رویدادهای رصدی شهریور ۱۴۰۱

در ادامه رویدادهای رصدی شهریور ۱۴۰۱ را مرور خواهیم کرد:

در تاریخ ۵ شهریور، ماه به وضعیت محاق یا اصطلاحاً ماه نو می‌رسد. در این حالت، ماه در کمترین جدایی زاویه‌ای از خورشید قرار می‌گیرد و در طول شب در آسمان قابل دیدن نیست. از این تاریخ به بعد، کم‌کم فاصله ظاهری ماه و خورشید بیشتر می‌شود و می‌توان ماه را به شکل هلالی پس از غروب خورشید در آسمان مشاهده کرد.

در روز ۵ شهریور عطارد به بیشترین کشیدگی شرقی می‌رسد. این اصطلاح معمولاً برای سیارات داخلی (عطارد و زهره) استفاده می‌شود و به معنی مقدار جدایی زاویه‌ای خورشید و سیاره مورد نظر است. بیشترین کشیدگی، یعنی سیاره در حداکثر جدایی زاویه‌ای با خورشید قرار دارد که زمان مناسبی برای رصدش است. در کشیدگی غربی، سیاره در غرب خورشید قرار دارد و پیش از طلوع در آسمان صبحگاهی دیده می‌شود. کشیدگی شرقی هم به این معنی است که سیاره در جهت شرق خورشید قرار دارد و کمی پس از غروب خورشید در جهت غرب آسمان قابل مشاهده است.

عطارد به شکل نقطه‌ای نورانی در افق غربی دیده می‌شود. با توجه به اینکه پیش از غروبش زمان زیادی برای رصد آن ندارید، بهتر است افق غربیتان باز و بدون غبار باشد.

در شب ۱۲ شهریور، ماه به وضعیت تربیع اول می‌رسد؛ به این معنی که نیم شرقی قرص کاملش از دید ناظران زمینی روشن و قابل مشاهده است. البته هنگامی که به فاز دقیق ۵۰% می‌رسد، برای اکثر شهرهای ایران در زیر افق قرار دارد. اما تا ساعت ۲۳:۴۰ که به افق تهران غروب می‌کند، به‌صورت قرصی نیمه در آسمان قابل مشاهده است.

در همین زمان، ستاره‌ای نسبتاً درخشان به رنگ تقریباً نارنجی در فاصله حدود ۱.۳ درجه‌ای جنوب ماه دیده می‌شود که همان ستاره قلب العقرب است. رنگ متمایل به سرخ این ستاره، احتمالاً حکایت از دمای پایین‌ترش نسبت به ستارگان سفید و آبی دارد و نشانه‌ای از اینکه به پایان عمرش نزدیک می‌شود. چنین ستارگانی معمولاً ابعادی بسیار بزرگ دارند و اصطلاحاً غول سرخ نامیده می‌شوند. قطر قلب العقرب چیزی در حدود ۷۰۰ برابر خورشید است؛ تقریباً ۱ میلیارد کیلومتر.

 

بیشتر بخوانید: انواع تلسکوپ‌های سلسترون

 

در تاریخ ۱۹ شهریور ماه کامل در آسمان می‌درخشد. پس از غروب خورشید، قرص کامل ماه از سمت شرق آسمان طلوع می‌کند. در فاصله تقریبی ۱۲.۵ درجه شمال شرق ماه، نقطه درخشانی دیده می‌شود که همان سیاره مشتری است.

در شب ۲۵ شهریور می‌توانید شاهد مقارنه ماه و مریخ باشید. ماه فاز حدود ۶۰% حوالی ساعت ۲۲:۴۵ از افق شمال شرقی طلوع می‌کند. کمی بعد حدود ساعت ۲۳:۱۰ مریخ از افق بالا می‌آید که با چشم غیر مسلح به شکل نقطه‌ای نسبتاً نارنجی‌رنگ قابل تشخیص است. در فاصله حدود ۶ درجه‌ای جنوب غرب مریخ، نقطه نسبتاً نارنجی رنگ دیگری هم قابل تشخیص است که ستاره دبران نام دارد. این ستاره، یک غول سرخ است و درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی ثور (گاو) به‌شمار می‌رود. در فاصله حدود ۱۳ درجه‌ای غرب ماه نیز خوشه پروین قابل مشاهده است. اگر آسمانی بدون غبار و چشمانی آماده داشته باشید، خوشه پروین را می‌توانید به‌صورت تجمعی کوچک از چندین نقطه درخشان تشخیص دهید.

در بامداد ۲۷ شهریور نپتون به وضعیت مقابله می‌رسد. مقابله سیاره خارجی به این معنی است که در بیشتری جدایی زاویه‌ای با خورشید قرار می‌گیرد که وضعیت خوبی برای رصد سیاره مورد نظر است. البته نپتون با توجه به فاصله تقریبی ۴ میلیارد کیلومتری از زمین، حتی در ابزارهای رصدی به شکل نقطه‌ای کم‌فروغ آبی‌رنگ دیده می‌شود.

در بامداد ۲۷ شهریور ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد. در این حالت، نیمه غربی قرص ماه از دید ناظران زمین روشن دیده می‌شود.

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.