از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

بهترین میکروسکوپ دانش آموزی و ویژگی های انتخاب آن چیست؟

امروزه نه تنها دنیای علم و فن‌آوری با سرعت چشمگیری پیشرفت می‌کند بلکه ماحصل این دستاوردها نیز با کمک اینترنت و انواع شبکه‌های مجازی بهتر و بیشتر در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. همین نکته باعث شده تا نوجوانان بیش از گذشته نسبت به پیرامون خود کنجکاو باشند. به طوری که برخی از والدین با کشف این علاقه در فرزندان خود از همان مقاطع ابتدایی تحصیل به دنبال ابزار کمک آموزشی مناسب برای پرورش این استعدادهای شناختی در آنها هستند. والدین اغلب سوال می‌پرسند تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در چیست؟ یا بهترین میکروسکوپ دانش آموزی کدام است؟

با مشاهده ذراتی که توسط چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، علاقه به پرسش‌گری و اکتشاف ناشناخته‌ها در دانش‌‌‌‌آموز جوانه می‌زند. با صرف کمی وقت بیشتر و راهنمایی اصولی در طی مسیر، این آموزش می‌تواند در آینده پیش روی او بارور گردد. با توجه به اهمیت این نکته در ادامه این مطلب قصد داریم تا با عملکرد کلی میکروسکوپ‌ها به طور اختصار آشنا شویم. سپس با معرفی ویژگی‌های بهترین میکروسکوپ دانش‌آموزی شما را در انتخاب هوشمندانه‌تر این وسیله کمک کنیم.

تاریخچه اختراع میکروسکوپ

در اواخر قرن هفدهم ایده اختراع میکروسکوپ با ابتکار جالب رابرت هوک، لنز ساز هلندی، رقم خورد. در واقع او با خلاقیت خود در هم‌راستا کردن دو ذره‌بین، تصویر بزرگنمایی شده در ذره‌بین اول را دوباره بزرگنمایی کرد. اولین نمونه مورد مطالعه او یک قطعه چوب پنبه بود. او حفره‌های توخالی و متصل به ‌یکدیگری را که در این روش مشاهده کرده بود سلول (اتاق کوچک) نامید.

تاریخچه اختراع میکروسکوپ

تاریخچه اختراع میکروسکوپ

میکروسکوپ که از ترکیب دو واژه یونانی میکرو به معنای ریز و اسکوپ به معنای دیدن ساخته شده است، از آن پس دروازه‌های جدیدی در عالم علم باز کرد. دانشمندان با استفاده از میکروسکوپ‌ها قادر به مطالعه ساختار سلولی مواد و کشف میکروارگانیسم‌ها شدند. از آن زمان تاکنون انواع مختلف میکروسکوپ اختراع شده و ارتقا یافته است. از آن‌ها در تشخیص انواع بیماری‌ها تا سایر اکتشافات بیولوژیکی استفاده می‌شود.

معرفی بهترین میکروسکوپ دانش آموزی

در این میان تجربه مشاهده موجوداتی که تا پیش از آن به چشم معمولی انسان نمی‌آمدند همانند یک اکتشاف، به عنوان یک سرگرمی خوب برای همه به ‌خصوص دانش‌آموزان کنجکاو قرار گرفت. از این رو دسته‌ای جدید مرسوم به میکروسکوپ‌های دانش‌آموزی کم‌کم روانه بازار گشت که در گروه ما بین اسباب‌بازی و میکروسکوپ‌های حرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شود.

این میکروسکوپ‌ها اگرچه قادر به بزرگنمایی قابل‌قبولی هستند ولی برای تحقیقات دقیق آزمایشگاهی کارایی لازم و قابلیت استناد کافی را ندارند. اما همانند همه میکروسکوپ‌های حرفه‌ای از قوانین یکسان استفاده می‌کنند و برای کار با آن‌ها به مهارت و آموزش اولیه نیاز است. همچنین اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها از قبیل عدسی چشمی، عدسی شیئی، منبع نوری، پایه، گیره و دیافراگم مشترک و همانند سایر میکروسکوپ‌ها است. بدیهی است که انتخاب بهترین میکروسکوپ دانش‌ آموزی بر مبنای تفاوت کیفیت و استحکام همین اجزا باشد. قیمت نیز که همواره یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب یک دستگاه است با توجه به همین پارامترها سنجیده می‌شود. همچنین قیمت نهایی بهترین میکروسکوپ دانش آموزی بر اساس میزان دقت، کیفیت و شفافیت تصویر ارائه شده و نیز قدرت بزرگنمایی آن‌ها تغییر می‌کند. این قیمت‌ها در بازار از حدود صد هزار تومان شروع و گاه به میلیون‌ها تومان نیز می‌رسد.

به عنوان مثال، برخی از انواع این میکروسکوپ‌های دانش‌آموزی دارای دو منبع نوری در بالا و پایین است. منبع نوری پایین امکان بررسی و مطالعه برش سطوح مختلف بر روی شیشه لام را فراهم می‌کند. درحالی که منبع نوری بالایی به طور عمده برای مطالعه موضوعات ضخیم و غیر شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مقدار بزرگنمایی در این میکروسکوپ‌ها از ۱۰ تا ۲۰۰ برابر متغیر است. این بزرگنمایی گاه در بهترین میکروسکوپ دانش آموزی امکان مشاهده ساختار تشکیل‌دهنده اجسام تا ابعاد میکرون را نیز ایجاد می‌کند.

سختار سلولی در بهترین میکروسکوپ دانش آموزی

سختار سلولی در بهترین میکروسکوپ دانش آموزی

سایر ویژگی‌های شاخص در بهترین میکروسکوپ دانش آموزی

نمونه‌های دیجیتال میکروسکوپ‌های دانش‌آموزی با  بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مخصوص امکان عکاسی و فیلم‌برداری از سوژه مورد بررسی را فراهم می‌کنند. همچنین در این انواع مدرن می‌توان با استفاده از درگاه USB تصویر زنده از موضوع را بر روی صفحه نمایشگر رایانه یا لپ‌تاپ مشاهده کرد.

اما شاید جالب‌ترین ویژگی برای افرادی که به دنبال بهترین میکروسکوپ دانش آموزی هستند قابلیت جداسازی بدنه میکروسکوپ از روی پایه آن باشد. بدین وسیله خلاقیت نوجوانان به نمونه‌های کوچک اشیا محدود نمی‌شود و کنجکاوی آنان در بررسی مستقیم بر روی نمونه‌های حجیم‌تر نیز امکان‌پذیر می‌شود.

نگهداری از بهترین میکروسکوپ دانش آموزی

در آخر لازم به یادآوری است که حتی بهترین میکروسکوپ دانش آموزی نیز برای حفظ کیفیت کارکرد خود نیازمند نگهداری صحیح و اصولی است. پیش از هر چیز باید از تناسب رده سنی نوجوان برای انتخاب بهترین میکروسکوپ دانش آموزی مخصوص به او اطلاع حاصل کنید. سپس با آموزش‌های اولیه از او بخواهید تا همیشه از برخورد نمونه‌ها با عدسی شیئی به کار رفته در میکروسکوپ پرهیز کند.

همچنین برای تمیز کردن عدسی‌ها همواره از دستمال مخصوص خود آن و یا پارچه نخی نازک و کاملا تمیز به آرامی استفاده کند تا آسیبی به عدسی‌ها وارد نشود. به هیچ عنوان از مواد شوینده برای نظافت عدسی‌ها استفاده نکنید.

شما می‌توانید برای تهیه میکروسکوپ‌های دانش آموزی و تلسکوپ‌های با مجموعه پارس تلسکوپ تماس بگیرید. ما هر روز در ساعات کاری منتظر پاسخ گویی به شما هستیم: ۴-۸۸۵۴۰۰۸۲ ☎
همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در قسمت کامنت‌های همین صفحه نیز وارد کنید تا به شما پاسخ داده شود.

 

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.