از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی فروردین ۱۴۰۳

از اجتماع سیارات تا خورشیدگرفتگی کامل، در ادامه به بررسی رویدادهای رصدی فروردین ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت:

رویدادهای رصدی فروردین ۱۴۰۳

۱ فروردین: عبور زمین از نقطه اعتدال بهاری

ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه صبح روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳، زمین از نقطه اعتدال بهاری می‌گذره که در تقویم ایرانیان متناظره با آغاز سال نو.  چهار نقطه در مسیر مدار زمین دور خورشید وجود داره که به نقاط اعتدال و انقلاب معروفن. در نقطه اعتدال بهاری، زاویه تابش خورشید به هر دو نیمکره زمین یکسانه و ضمناً طول روز و شب هم برابره. از منظر نجومی، این نقطه، نقطۀ تلاقی استوای سماوی و دایره البروجه که برای آشنایی و مطالعۀ بیشتر، می‌تونید بخش آموزش اپلیکیشن آوا استار رو ببینید.

۶ فروردین: ماه کامل – ماه‌گرفتگی نیم‌سایه (غیرقابل مشاهده در ایران)

روز دوشنبه ۶ فروردین، ماه به وضعیت بدر یا کامل می‌رسه. همزمان در برخی از نقاط زمین هم ماه‌گرفتگی نیم‌سایه اتفاق می‌افته. ساکنان بخش‌های شرقی روسیه و استرالیا، تمام قاره آمریکای شمالی و جنوبی، بخش‌های غربی آفریقا و اروپا شاهد این ماه‌گرفتگی نیم‌سایه هستن. البته ماه‌گرفتگی‌های نیم‌سایه چندان محسوس نیستن و تشخیصشون کار سختیه.

۱۱ فروردین: مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب

دقایق پایانی شب شنبه ۱۱ فرودین و بامداد یکشنبه ۱۲ فروردین می‌تونید مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب رو تماشا کنید. قلب‌العقرب حدود ساعت ۲۳:۲۰ و ماه حدود ساعت ۲۳:۴۰ از سمت جنوب شرق طلوع می‌کنه. در زمان طلوعِ ماه، فاصلۀ زاویه‌ای این دو جرم حدود ۳ درجۀ قوسیه که با گذشت زمان بیشتر می‌شه. ساعاتی پیش از طلوع ماه و قلب‌العقرب برای ساکنان ایران، اختفای این ستاره با ماه اتفاق میفته که از ایران قابل مشاهده نیست.

۱۸ فروردین: اجتماع ماه، مریخ و زحل

صبحگاه شنبه ۱۸ فروردین در صورت صاف بودن آسمان می‌تونید اجتماع زیبای ماه، مریخ و زحل رو تماشا کنید. مریخ حدوداً ساعت ۴:۲۰ و ماه و زحل حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد از سمت شرق – جنوب شرق طلوع می‌کنن. با توجه به ارتفاع خیلی پایین و زمان کمی که تا طلوع خورشید باقی می‌مونه، افق شرقیتون باید کاملاً باز و بدون غبار باشه. تا پیش از طلوع خورشید برای عکاسی یا رصد این منظره فرصت دارید.

۲۰ فروردین: خورشیدگرفتگی کامل (غیرقابل مشاهده در ایران)

همزمان با ماه نو در تاریخ دوشنبه ۲۰ فروردین، در بخش‌هایی از قاره آمریکا خورشیدگرفتگی کامل اتفاق میفته. خط گرفت کلی از اقیانوس آرام شروع می‌شه، از غربِ مکزیک وارد خشکی می‌شه، از ایالت‌های جنوب شرقی آمریکا رد می‌شه و با گذر از نزدیک خط مرزی آمریکا و کانادا، در اقیانوس اطلس به پایان می‌رسه. نخستین نقطه در زمین ساعت ۱۹:۱۲ و آخرین نقطه ساعت ۰:۲۲ بامداد (۲۱ فرودین) به وقت ایران شاهد این خورشیدگرفتگیِ کامل هستن. گروهی از اعضای تحریریه آوا استار این رویداد رو به صورت زنده از تگزاس آمریکا پوشش میدن و این گرفت کامل رو میتونید در لایو اینستاگرام آوا استار مشاهده کنید.

۲۲ فروردین: مقارنه ماه و مشتری

شامگاه چهارشنبه ۲۲ فروردین با تاریک شدن نسبیِ آسمان، می‌تونید مشتری رو به شکل نقطه‌ای درخشان در فاصله زاویه‌ایِ حدوداً ۴ درجۀ قوسی از ماه با فاز تقریبی ۵% تشخیص دهید. ماه ساعت ۲۰:۴۵ و مشتری ساعت ۲۰:۵۰ در سمت غرب – شمال غرب غروب می‌کنه و تا پیش از این زمان برای تماشای این مقارنه فرصت دارید.

 ۲۳ فروردین: مقارنه زحل و مریخ

بامداد پنجشنبه ۲۳ فروردین می‌تونید شاهد مقارنه زحل و مریخ باشید. این دو سیاره حدود ساعت ۴:۱۰ بامداد با فاصلۀ زاویه‌ایِ کمتر از نیم‌درجۀ قوسی از سمت شرق طلوع می‌کنن. با توجه به ارتفاع پایین، برای رصد یا عکاسی از این منظره باید افقی کاملاً باز و صافی داشته باشید.

۲۳ فروردین: مقارنه ماه و خوشه پروین

شامگاه پنجشنبه ۲۳ فروردین با تاریک شدن هوا می‌تونید شاهد مقارنۀ نزدیکِ هلال ۱۱% ماه و خوشه پروین باشید. با توجه به روشنایی نسبی ماه و فاصله زاویه‌ایِ بسیار نزدیک این دو جرم، برای تشخیص خوشه پروین نیاز به آسمانی کاملاً صاف و تاریک دارید. ماه حدود ساعت ۲۲:۰۰ در افق غرب – شمال غرب غروب می‌کنه و تا پیش از این زمان برای رصد یا عکاسی فرصت دارید.

 

وضعیت اهله ماه در فروردین ۱۴۰۳:

ماه کامل: ۶ فروردین

تربیع سوم ماه: ۱۴ فروردین

ماه نو: ۲۰ فروردین

تربیع اول ماه: ۲۷ فروردین

 

راهنمای رصد رویداد

در رویدادهای رصدی فروردین ۱۴۰۳ نیاز به هیچ‌گونه ابزار خاصی ندارید و همه رویدادها قابل رویت با چشم غیرمسلح هستند.

 

آسمانتان پر ستاره! نوروز مبارک.

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.