از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

راهنمای کامل انتخاب و خرید تلسکوپ

نکاتی که لازم است پیش از انتخاب و خرید تلسکوپ بدانید

چه تلسکوپی مناسب من است؟ برای شروع نجوم چه تلسکوپی بخریم؟ تلسکوپ مناسب برای تازه کارها یا افراد مبتدی کدام است؟ این‌ها چند مورد از سوالاتی است که معمولا پیش از انتخاب و خرید تلسکوپ برای افراد ‌پیش می‌آید. اگر قصد خرید تلسکوپ دارید اما نمی‌دانید چه نوع تلسکوپی مناسب شماست، این مطلب را بخوانید. در این مقاله نکاتی را بیان می‌کنیم که بهتر است پیش از خرید تلسکوپ مد نظر داشته باشید.

نور بیشتر، تصویر بهتر

نخستین پارامتر مهم در انتخاب تلسکوپ، قطر عدسی یا آینه آن است. مهم‌ترین وظیفه ابزار اپتیکی برای رصد آسمان، جمع‌آوری نور بیشتر است. پس هرچقدر قطر دهانه تلسکوپ بیشتر باشد، توانایی ابزار هم در تفکیک جزییات تصویر بیشتر می‌شود. اما بهترین ابزار رصدی لزوماً بزرگترینشان نیست. بسیاری از رصدگران ترجیح می‌دهند رصدهایشان را با ابزاری انجام دهند که سبک و قابل حمل باشد که برای سر هم کردنش زمان و انرژی زیادی صرف نکنند. به‌ویژه در شهرهای بزرگ با وجود آلودگی نوری و غبار فراوان، عملاً امکان رصدهای طولانی و عمیق منتفی است و صرف زمان زیاد برای باز و بسته کردن تلسکوپ‌های غول پیکر و سنگین چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. پس بهتر است به دنبال ابزاری بهینه و پر استفاده باشید.

ضمن اینکه اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، بودجه‌ای که برای تهیه ابزار رصدی در نظر دارید پارامتر محدودکننده مهمی به‌شمار می‌رود و نمی‌توانید هر تلسکوپی با هر اندازه‌ای انتخاب و خرید کنید!

مقایسه انواع تلسکوپ‌ها

 

عکس‌هایی را که در اینترنت می‌بینید، فراموش کنید!

هرچند قطر دهانه تأثیر مهمی در وضوح و شفافیت تصویر دارد، اما به هر حال رصد اجرام آسمان از پشت چشمی تلسکوپ بسیار متفاوت با عکس‌های اینترنتی است. به دو دلیل این تفاوت اتفاق می‌افتد:

  • اول آنکه بسیاری از این عکس‌ها با تلسکوپ‌های خارج از زمین ثبت شده‌اند.
  • دوم آنکه پردازش‌های متفاوتی روی عکس‌ها انجام می‌شود که با رنگ‌های زیبا و جزییات زیاد قابل دیدن باشند.

تلسکوپ فضایی هابل، این عکس را از کهکشان گرداب با مجموع ۹ ساعت نوردهی ثبت کرده است.

با دوربین عکاسی، امکان تهیه چندین فریم عکس از یک سوژه وجود دارد. بعداً می‌توان این فریم‌ها را با هم ترکیب کرد تا جزییات بیشتری از عکس قابل استخراج باشد. موضوع دیگر، تفاوت در حساسیت چشم انسان و سنسور دوربین برای پردازش تصویر اجرام عمق آسمان است. این اجرام معمولاً بسیار کم‌فروغ هستند و حتی با وجود تلسکوپ، چیزی مثل “رنگ” اجرام عمق آسمان برای چشم ما قابل تشخیص نیست. یعنی تقریباً تمام کهکشان‌ها و سحابی‌ها به شکل توده‌هایی مه‌آلود و خاکستری‌رنگ دیده می‌شوند. اگر می‌خواهید تصاویری رنگی با جزییات بالا از اجرام مختلف داشته باشید، بهتر است مسیر عکاسی نجومی را انتخاب کنید که نیاز به تجهیزاتی متفاوت و دانش اصول عکاسی دارد.

اسکچ‌ها راهنماهای خوبی هستند

اسکچ (Sketch) یکی از توانایی‌های یک رصدگر خوب به‌شمار می‌رود. منظور از اسکچ زدن، طراحی چیزی است که از پشت چشمی تلسکوپ دیده می‌شود. این کار چندان راحت نیست و نیاز به تمرین دارد؛ اما به هر حال مهارتی است که رصدگران علاقه‌مند می‌توانند به مرور به آن دست یابند.

یکی از کاربردهای اسکچ برای افرادی که در آغاز راه رصد هستند، تصویر کردن یک شِمای کلی از توانایی ابزار رصدی است. هرچند بعضی از رصدگران به جنبۀ زیبایی اسکچ‌ها توجه بیشتری نشان می‌دهند و در نمایش جزییات کمی اغراق می‌کنند، اما عموماً اسکچ‌ها مبتنی بر تصویری است که رصدگر از پشت چشمی ابزار می‌بیند.

سرچ کردن اسکچ‌های گوناگون از اجرام مختلف، می‌تواند راه خوبی برای داشتن یک ایده کلی از ابزار رصدی باشد. ضمن اینکه در اکثر اسکچ‌ها، مشخصات ابزار هم ذکر شده است و می‌تواند تصوری واقعی‌تر از توان ابزارهای رصدی مختلف ایجاد کند.

 

اسکچ یک رصدگر از کهکشان گرداب

ریچارد اُر (Richard Orr) رصدگری با تجربه و یکی از تصویرسازان ماهر نجومی، با یک تلسکوپ شکستی ۶ اینچی (۱۵۵ میلیمتری) اسکچی از کهکشان گرداب تهیه کرده است.

 

آیا تلسکوپ در شهرهای بزرگ با وجود آلودگی نوری کاربرد دارد؟

جواب این سوال می‌تواند هم “بله” باشد، هم “خیر”؛ بستگی به انتظار شما از ابزارتان دارد. در شهرهایی که آلودگی نوری زیادی دارند، اجرامی مانند ماه، سیاره مشتری و چهار قمر گالیله‌ای و سیاره زحل حتی با تلسکوپ‌های متوسط قابل تشخص هستند. اگر هوا تمیز باشد، شاید بتوان سحابی جبار، کهکشان آندرومدا یا بعضی اجرام عمق آسمان را که نسبت به بقیه کمی روشن‌تر هستند، رصد کرد. اما طبیعتاً نمی‌توان انتظار رصد اجرام کم‌فروغ‌تر آسمان را مانند کهکشان گرداب داشت.

اگر تماشای عوارض سطحی ماه یا حلقه سیاره زحل همیشه برایتان جذاب است و تکراری نمی‌شود، در شهر هم می‌توانید به‌خوبی از تلسکوپ استفاده کنید. اما اگر به قصد رصد اجرام عمق آسمان تلسکوپ می‌خرید، به فکر حمل و نقل آن به مناطق خارج از شهر با آسمانی تاریک و تمیز هم باشید.

پیش از خرید اولین تلسکوپ

با توجه به مطالب عنوان شده، مهم‌ترین موضوع برای انتخاب و خرید تلسکوپ انتظار معقول از ابزار است. پس از آنکه تصوری کلی از تماشای اجرام با تلسکوپ به‌دست آوردید، می‌توانید سراغ پارامترهای بعدی مانند قطر دهانه، ساختار تلسکوپ (شکستی یا بازتابی)، نوع مقر و مشخصات فنی دیگر بروید که در مقاله‌هایی جداگانه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

برای مشاوره، انتخاب و خرید تلسکوپ با ما تماس بگیرید: ۴-۸۸۵۴۰۰۸۲-۰۲۱

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.