از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی اسفند ۱۴۰۲

از مقارنه سیارات تا گذر پرنور ایستگاه فضایی بین‌المللی، در ادامه به بررسی رویدادهای رصدی اسفند ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت:

رویدادهای رصدی اسفند ۱۴۰۲

۳ اسفند: مقارنه مریخ و زهره

در بامداد ۳ اسفند، سیاره مریخ و سیاره زهره به کمترین فاصله زاویه‌ای از یکدیگر می‌رسند. سیاره زهره حدود ساعت ۵:۳۰ صبح از افق شرق – جنوب شرق طلوع می‌کند و با قدر منفی ۳.۹ در آسمان می‌درخشد. حدود ۲ دقیقه بعد، سیاره مریخ از همان سمت بالا می‌آید و به شکل نقطه‌ای نارنجی با قدر ۱.۳ می‌درخشد. (البته باید تأثیر جو بر درخشندگی اجرام نزدیک به افق را نیز در نظر گرفت) فاصله زاویه‌ای بین این دو سیاره حدود ۳۸ دقیقه قوسی است. اما برای مشاهده این مقایسه، باید افق شرقی و جنوبی کاملاً باز و البته صاف داشته باشید؛ زیرا فقط حدود نیم ساعت تا سپیده دم و روشن شدن آسمان فرصت دارید.

۱۳ اسفند: مقارنه ماه و قلب العقرب

در بامداد ۱۳ اسفند، ماه و ستاره قلب‌العقرب به فاصله ظاهری نزدیکی از یکدیگر می‌رسند. ماه با فاز حدود ۵۷% ساعت ۰:۴۵ صبح از سمت شرق – جنوب شرق آسمان طلوع می‌کند. کمی بعد، ساعت ۱:۱۰ صبح، ستاره قلب‌العقرب از لب افق بالا می‌آید. البته به دلیل وجود غبار در نزدیکی افق، این مقارنه در لحظه طلوع غیر قابل مشاهده است. در زمان طلوع ستاره قلب‌العقرب، ماه تقریباً ۵ درجه از آن فاصله دارد. اما با گذشت زمان، این فاصله کاهش می‌یابد و با روشن شدن تدریجی آسمان به حدود ۳ درجه قوسی می‌رسد. قلب‌العقرب تقریباً ساعت ۱۳:۱۵ به وقت تهران پشت قرص ماه مخفی می‌شود که طبیعتاً در این زمان از ایران قابل مشاهده نیست.

۲۳ اسفند: مقارنه ماه و مشتری

شامگاه ۲۳ اسفند پس از تاریک شدن هوا، می‌توانید مشتری را به شکل نقطه‌ای درخشان در فاصله تقریبی ۵ درجه‌ای از ماه با فاز ۱۵% تشخیص دهید. ماه حدود ساعت ۲۱:۵۵ و مشتری حدود ساعت ۲۲:۱۰ در سمت غرب شمال غرب غروب می‌کند.

۲۳ اسفند: گذر پرنور ایستگاه فضایی بین المللی

ساعت ۱۹:۲۹ به وقت تهران هم ایستگاه فضایی بین‌المللی در سمت جنوب غرب دیده می‌شود. ساعت ۱۹:۳۴ با فاصله ظاهری بسیار کمی از کنار ستاره دبران می‌گذرد. در نهایت با گذر از نزدیکی ستاره دبه در صورت فلکی دب اکبر ساعت ۱۹:۳۶ در سایه زمین می‌رود و قابل مشاهده نیست.

۱ فروردین ۱۴۰۳: اعتدال بهاری

ساعت ۶:۳۶ صبح روز یکم فروردین ۱۴۰۳، زمین از نقطه اعتدال بهاری در مدارش عبور می‌کند. در نقطه اعتدال بهاری در مدار زمین، زاویه تابش خورشید همه‌جا به یکسان می‌تابد و طول روز و شب برابر است. در تقویم ایرانیان، لحظه اعتدال بهاری همان لحظه تحویل سال است. این لحظه لزوماً زمان مشخصی ندارد؛ گاهی می‌تواند مطابق با آخرین روز اسفند باشد و گاهی هم در روز نخست فروردین.

 

وضعیت اهله ماه در اسفند ۱۴۰۲:

ماه کامل: ۵ اسفند
تربیع سوم: ۱۳ اسفند
ماه نو: ۲۰ اسفند
تربیع اول: ۲۷ اسفند

 

راهنمای رصد رویداد

در رویدادهای رصدی اسفند ۱۴۰۲ نیاز به هیچ‌گونه ابزار خاصی ندارید و همه رویدادها قابل رویت با چشم غیرمسلح هستند.

 

آسمانتان پر ستاره!

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.