از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲

در ادامه مروری بر رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲ خواهیم داشت، از خسوف جزئی تا بارش شهابی اسدی. تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

نگاهی به رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲

شامگاه ۲ آبان: با تاریک شدن هوا در این تاریخ، می‌تونید ماه و سیاره زحل رو در فاصله نسبتا نزدیکی (فاصله ظاهری حدودا ۴ درجه قوسی) از هم ببینید. تو این شب زحل از قدر ۰.۷+ و ماه با فاز ۷۷% تو آسمون می‌درخشن. زحل ساعت ۱:۳۰ بامداد ۳ آبان و ماه حدوداً ساعت ۲ بامداد در سمت غرب – جنوب غرب، غروب می‌کنن.

شامگاه ۶ آبان: در تاریخ ۶ آبان، ماه وارد نیم‌سایه زمین می‌شه. با ورود بخش کوچیکی از قرص ماه به سایه، ماه‌گرفتگی جزیی رخ می‌ده. ساعت ۲۱:۳۱ (به وقت ایران) ماه وارد نیم‌سایه زمین می‌شه و. ساعت ۲۳:۰۵ کاملاً درون نیم‌سایه قرار می‌گیره که درنتیجه گرفت جزیی آغاز می‌شه. تقریبا در ساعت ۲۳:۴۴ گرفت به حداکثر می‌رسه؛ البته همونطور که قبلا گفتیم فقط “بخش کوچکی” از ماه وارد سایه می‌شه. درنهایت در ساعت ۰:۲۲ بامداد ۷ آبان، ماه از سایه زمین خارج می‌شه ولی همچنان در قسمت نیم‌سایه قرار داره. درنهایت در ساعت ۱:۵۶ بامداد با خروج ماه از نیم‌سایه زمین، ماه‌گرفتگی به پایان می‌رسه.

تو همین تاریخ نیز می‌تونید شاهد مقارنه ماه و سیاره مشتری باشین. ماه حدود ساعت ۱۷:۰۰ و مشتری حدود ساعت ۱۷:۳۰ از سمت شرق طلوع می‌کنن. این دو جرم آسمونی در زمان طلوع بیشتر از ۸ درجه قوسی از هم فاصله دارن، اما تو طول شب این فاصله کمتر می‌شه و قبل از طلوع خورشید در صبح ۷ آبان، فاصلشون به حدود ۴ دقیقه قوسی می‌رسه.

در ادامه بررسی رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۲ آبان، سیاره مشتری به وضعیت مقابله می‌رسده. اصطلاح مقابله برای سیارات خارجی زمانی استفاده می‌شه که بیشترین فاصله زاویه‌ای رو از خورشید داشته باشه. در این حالت، سیاره خارجی حداکثر نور خورشید رو بازتاب می‌کنه و شرایط بسیار مناسبی برای رصد این سیاره هست. به کمک یه دوربین دوچشمی کوچیک، می‌تونید ۴ قمر مشتری رو به شکل نقاطی نورانی اطراف سیاره مشاهده کنید.

رویدادهای رصدی آبان 1402 - قمرهای مشتری

رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲ – قمرهای مشتری از پشت چشمی دوربین دوچشمی

 

۱۸ آبان: ماه و زهره تو بامداد ۱۸ آبان به فاصله تقریبا نزدیکی از هم می‌رسن. ماه با فاز ۱۸%حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد و سیاره ناهید از قدر منفی ۴.۳ حوالی ساعت ۲:۵۵ از سمت شرق طلوع می‌کنن. هنگام طلوع فاصله زاویه‌ای این دو تقریباً ۴ درجه قوسیه. با گذشت زمان این فاصله کمتر می‌شه و قبل از روشن شدن هوا، فاصلشون به کمتر از ۳ درجه می‌رسه. ادامه این کاهشِ فاصله ظاهری در طول روز موجب اختفای سیاره زهره پشت ماه می‌شه که چون در طول روز اتفاق میفته در ایران قابل مشاهده نیست.

شب ۲۶ و بامداد ۲۷ آبان بارش شهابی اسدی به اوج می‌رسد. حداکثر تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در شرایط ایدئال رصدی برای این بارش حدود ۱۰ تا ۱۵ عدد در ساعت برآورد شده که چندان زیاد نیست. اما یکی از دلایل شهرت بارش اسدی، متغیر بودن آن و توفان‌های شهابی‌ای است که در مقاطعی از تاریخ ایجاد کرده است. اصطلاح توفان یا رگبار شهابی به بارش‌هایی اطلاق می‌شود که حداکثر تعداد شهاب یا ZHR بسیار بالایی دارند. آخرین توفان شهابی اسدی سال ۲۰۰۲ میلادیمطابق با ۱۳۸۱خورشیدی بود که ZHR آن بیش از ۱۰۰۰ برآورد شده بود. هرچند احتمال وقوع چنین پیشامدی برای امسال چندان بالا نیست، اما باز هم می‌توانید در صورت صاف بودن آسمان، از تماشای شهاب‌های اسدی لذت ببرید.

۲۹ آبان: حوالی ظهر ۲۹ آبان، ماه به وضعیت تربیع اول می‌رسد و نیمه شرقی قرص آن از زمین روشن دیده می‌شود. ماه حدود ساعت ۱۳:۰۵ ظهر با فاز دقیق ۵۰% از افق شرق – جنوب شرق طلوع می‌کند و تا ساعت ۲۳:۵۰ در آسمان می‌درخشد. همزمان با تاریک شدن آسمان، می‌توانید زحل را با فاصله تقریباً ۳.۲ درجه در جهت شمال ماه از قدر ۰.۸ ببینید. در طول شب، فاصله ماه و زحل اندکی کمتر می‌شود و به کمتر از ۳ درجه می‌رسد. زحل حدود ساعت ۲۳:۴۰ و ماه -همانطور که اشاره شد- ساعت ۲۳:۵۰ در جهت غرب – جنوب غرب غروب می‌کند و تا زمان غروب این دو جرم، می‌توانید شاهد این مقارنه در آسمان باشید.

 

تاریخ فازهای ماه در آبان ۱۴۰۲

۶ آبان: ماه کامل (خسوف جزیی)

۱۴ آبان: تربیع آخر

۲۲ آبان: ماه نو

۲۹ آبان: تربیع اول

 

راهنمای رصد رویداد

برای رصد رویدادهای رصدی آبان ۱۴۰۲ نیاز به ابزار خاصی ندارید و همه رویدادها قابل رویت با چشم غیرمسلح هستند.

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.