از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی آذر ۱۴۰۲

در ادامه مروری بر رویدادهای رصدی آذر ۱۴۰۲ خواهیم داشت، از مقارنه ماه با سیارات تا بارش شهابی جوزایی. تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

 

 

نگاهی به رویدادهای رصدی آذر ۱۴۰۲

شامگاه ۴ آذر: ماه و سیاره مشتری در تاریخ ۴ آذر به فاصله ظاهری تقریبا نزدیکی از هم می‌رسند. پس از غروب خورشید و با تاریک شدن هوا، می‌توانید سیاره مشتری را به شکل نقطه‌ای درخشان با قدر  ۲.۸- در فاصله حدودا ۳.۵ درجه‌ای از ماهِ ۹۶% درصد تشخیص دهید.با گذر زمان، در طول شب فاصله ظاهری این دو جرم از هم بسیار بیشتر می‌شود و کمی پیش از غروب مشتری در ساعت ۴:۵۰ بامداد ۵ آذر، فاصله این دو به حدود ۸.۵ درجه می‌رسد. همچنین ماه حدود ساعت ۵:۳۵ بامداد در سمت غرب – شمال غرب غروب می‌کند.

غروب ۱۳ آذر: سیاره عطارد در تاریخ ۱۳ آذر به بیشترین کشیدگی شرقی می‌رسد. منظور از اصطلاح “بیشترین کشیدگی شرقی” این است که سیاره، بیشترین فاصله زاویه‌ای را از خورشید در جهت شرقش دارد؛ یعنی پس از غروب خورشید در آسمان شامگاهی قابل دیدن است. بهترین زمان رصد سیارات داخلی در زمان کشیدگی آن‌هاست؛ چون بیشترین فاصله زاویه‌ای را از خورشید دارند و نور خورشید کمتر مزاحم رصدشان می‌شود. عطارد به شکل نقطه‌ای تقریباً درخشان در سمت جنوب غرب آسمان دیده می‌شود و حدود ساعت ۱۸:۱۰ غروب می‌کند.

بامداد ۱۸ آذر: در این تاریخ می‌توانید شاهد مقارنه ماه و سیاره زهره باشید. البته فاصله ظاهری این دو جرم در آسمان تقریبا زیاد است و مقارنه نزدیکی محسوب نمی‌شود. هلال ماه ۱۶% حدود ساعت ۳:۱۵ بامداد از از سمت شرق و زهره حوالی ساعت ۳:۴۰ از همان سمت طلوع می‌کند. فاصله این دو جرم هنگام طلوع زهره تقریباً ۶.۵ درجه است و با روشن شدن هوا به حدود ۵.۵ درجه می‌رسد.

شامگاه ۲۳ و بامداد ۲۴ آذر: بارش شهابی جوزایی در این تاریخ به اوج می‌رسد. حداکثر تعداد شهاب‌ها طی یک ساعت در شرایط ایدئال رصدی برای بارش امسال حدود ۱۵۰ عدد برآورد شده که عدد بالایی است. ماه ۳% اندکی پس از غروب خورشید زیر افق می‌رود و در طول شب مزاحمتی برای رصد شهاب‌ها ندارد. هرچقدر آسمانتان صاف‌تر و تاریک‌تر باشد، شانس بیشتری برای تماشای شهاب‌ها دارید.

بارش شهابی جوزایی یکی از بارش‌های معروف سالیانه است که هر سال حوالی ۲۰ تا ۲۹ آذر فعال می‌شود. اوج این بارش هم معمولاً بین ۲۲ تا ۲۴ آذر اتفاق می‌افتد و حوالی زمان اوج بارش در صورت صاف بودن آسمان، شانس بیشتری برای تماشای شهاب‌های درخشان جوزایی دارید.

شامگاه ۲۶ آذر: با تاریک شدن هوا در این تاریخ می‌توانید مقارنه نه‌چندان‌نزدیک سیاره زحل و ماه را تماشا کنید. در این شب زحل از قدر مثبت ۱ در فاصله تقریبی ۶.۵ درجه‌ای از ماه با فاز ۲۵% قابل تشخیص است. با گذشت زمان، فاصله این دو جرم کمتر می‌شود و حدود ساعت ۲۱:۳۵، کمی قبل از غروب ماه در افق غرب – جنوب غرب، به حدود ۴.۸ درجه می‌رسد. ماه ساعت ۲۱:۴۰ و زحل ساعت ۲۲:۰۵ به‌طور کامل زیر افق پنهان می‌شوند.

 

تاریخ فازهای ماه در آذر ۱۴۰۲

۶ آذر: ماه کامل

۱۴ آذر: تربیع آخر

۲۲ آذر: ماه نو

۲۶ آذر: تربیع اول

 

راهنمای رصد رویداد

برای رصد رویدادهای رصدی آذر ۱۴۰۲ نیاز به ابزار خاصی ندارید و همه رویدادها قابل رویت با چشم غیرمسلح هستند.

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.