از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

رویدادهای رصدی تیر ۱۴۰۲

در ادامه مروری بر رویدادهای رصدی تیر ۱۴۰۲ خواهیم داشت، تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

 

در آسمان تیر چه خبر است؟

در شامگاه ۱ تیر با تاریک شدن آسمان می‌توانید شاهد اجتماع ماه، مریخ و زهره باشید. زهره از قدر منفی ۴.۶ ، مریخ از قدر ۱.۶ و ماه با فاز ۱۸% در آسمان می‌درخشند. دلیل اصلی درخشندگی زیاد زهره، جو غلیظ آن است که در مقایسه با مریخ، درصد بیشتری از نور خورشید را بازتاب می‌دهد و روشنایی ظاهری آن بیشتر از مریخ است. با توجه به زاویه قرارگیری زهره نسبت به خورشید، اگر در این شب‌ها با یک تلسکوپ کوچک زهره را رصد کنید، می‌توانید هلال آن را تشخیص دهید.
زهره ساعت ۲۲:۱۰، مریخ ساعت ۲۲:۲۰ و ماه ساعت ۲۲:۴۰ در افق غرب – شمال غرب غروب می‌کنند و پیش از این زمان برای رصد یا عکاسی از این منظره فرصت دارید.
در روز ۵ تیر، ماه به وضعیت تربیع اول می‌رسد و نیم شرقی آن از زمین روشن دیده می‌شود. اگر مسیر مدار ماه دور زمین را به چهار بخش تقسیم کنیم، چهار رُبع خواهیم داشت. هنگامی که ماه رُبع (یک چهارم) اول مسیرش را طی می‌کند، در نقطه تربیع اول قرار می‌گیرد و نیم شرقی قرص آن از زمین درخشان دیده می‌شود. ماه حدود ساعت ۱۲:۱۰ دقیقاً از سمت شرق طلوع می‌کند و تا ساعت ۰:۲۰ بامداد ۶ تیر در آسمان قابل مشاهده است.
در روز ۱۲ تیر، ماه به وضعیت بدر می‌رسد. در این حالت، ماه در نقطه مقابل خورشید نسبت به زمین قرار دارد و تقریباً همزمان با غروب خورشید، از سمت جنوب شرق طلوع می‌کند. ماه کامل حدود ساعت ۱۹:۵۵ از افق بالا می‌آید و تا بامداد روز آینده آسمان را روشن می‌کند. از این تاریخ به بعد، رفته‌رفته درصد سطح روشن ماه کاهش می‌یابد.
در تاریخ ۱۵ تیر، ماه و زحل به فاصله زاویه‌ای نسبتاً نزدیکی از هم می‌رسند. نزدیک به طلوع، حدود ساعت ۲۲:۱۵، فاصله این دو جرم حدود ۶ درجه است. در طول شب، این فاصله کمتر می‌شود و پیش از روشن شدن هوا در صبح ۱۶ تیر، به حدود ۴ درجه می‌رسد. در این شب زحل از قدر ۰.۷ و ماه با فاز ۸۳% در آسمان می‌درخشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انتخاب و خرید تلسکوپ

 

در ادامه بررسی رویدادهای رصدی تیر ۱۴۰۲، در شب ۱۵ تیر، زمین به بیشترین فاصله از خورشید می‌رسد. با توجه به اینکه مدار سیاره‌ها دایره‌ای نیست به شکل بیضی است، خورشید در یکی از کانون‌های بیضی قرار می‌گیرد؛ پس فاصله هر سیاره تا خورشید همیشه یکسان نیست. مدار هر سیاره یک نقطه اوج و یک نقطه حضیض دارد. زمین نیز از این قاعده مستثنی نیست: اوج زمین در تیر و حضیض آن (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) در بهمن رخ می‌دهد. البته تفاوت فاصله اوج و حضیض زمین حدود ۵ میلیون کیلومتر است که در مقایسه با فاصله میانگین ۱۵۰ میلیون کیلومتری زمین از خورشید، عدد کوچکی محسوب می‌شود.
در صبح ۱۹ تیر، ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد. در تربیع آخر، ماه سه چهارم از مسیر مدارش دور زمین را طی کرده است و ساکنان زمین نیم غربی آن را روشن می‌بینند. ماه در ساعت ۲۳:۴۰ شب ۱۸ تیر از سمت شرق با فاز حدود ۵۲% طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم روز ۱۹ تیر در آسمان می‌درخشد.
در بامداد ۲۱ تیر می‌توانید مقارنه زیبای ماه و مشتری را در آسمان ببینید. ماه و مشتری با اختلاف زمانی اندکی از سمت شرق – شمال شرق طلوع می‌کنند و ساعت ۰:۴۰ بامداد هردو بالای افق قرار دارند. مشتری از قدر منفی ۲.۲ و ماه با فاز ۳۰% در آسمان می‌درخشند. فاصله زاویه‌ای این دو جرم در زمان طلوع حدود ۱.۵ درجه است. البته این فاصله در طول شب بیشتر می‌شود و پیش از طلوع خورشید و روشن شدن آسمان به حدود ۳.۳ درجه می‌رسد.
در شب ۲۶ تیر، ماه به وضعیت محاق می‌رسد. در این حالت، فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید به حداقل می‌رسد و ماه در طول شب در آسمان دیده نمی‌شود. از این تاریخ به بعد با افزایش فاصله زاویه‌ای، ماه به شکل هلال در آسمان شب قابل رویت خواهد بود.
در غروب ۲۸ تیر مقارنه ماه و عطارد در سمت غرب آسمان اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه این دو جرم ارتفاع زیادی از افق ندارند، برای تماشای این منظره بهتر است افق غرب – شمال غربتان بدون مانع و غبار باشد. عطارد به شکل نقطه‌ای تقریباً درخشان از قدر منفی ۰.۴ در فاصله حدود ۲.۸ درجه‌ای جنوب غرب ماه (با فاز ۳%) دیده می‌شود. در فاصله حدود ۱۲.۷ درجه جنوب شرق ماه هم زهره از قدر منفی ۴.۷ می‌درخشد. عطارد ساعت ۲۰:۲۵ و ماه و زهره ساعت ۲۰:۴۵ در سمت غرب – شمال غرب غروب می‌کنند.

آخرین رویداد نجومی که در رویدادهای رصدی تیر ۱۴۰۲ به آن خواهیم پرداخت، اجتماع ۴ جرم از اجرام پرنور آسمان است. در غروب ۲۹ تیر می‌توانید شاهد اجتماع ماه، زهره، مریخ و ستاره قلب‌الأسد باشید. برای تماشای این منظره باید افق غربیتان بدون مانع و غبار باشد. شب گذشته (۲۸ تیر) هم منظره‌ای مشابه در همین بخش آسمان قابل مشاهده بوده با این تفاوت که جای ماه تفاوت محسوسی داشته است. در این شب زهره از قدر منفی ۴.۷ در آسمان می‌درخشد و با توجه به فاز ۱۵%، اگر با ابزار رصدی مناسب زهره را رصد کنید، شکل هلال آن را می‌توانید تشخیص دهید. ماه نیز با فاز ۷.۵% تقریباً در سمت شمال زهره می‌درخشد. ستاره قلب الأسد، پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد، نیز تقریباً در میانه فاصله ماه و زهره قابل تشخیص است. در فاصله تقریباً ۸.۵ درجه‌ای غرب زهره، مریخ هم به شکل نقطه درخشان نارنجی‌رنگ قابل تشخیص است.

 

فروشگاه پارس تلسکوپ

 

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.