از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

مقارنه ماه و سیاره مشتری

مقارنه ماه و سیاره مشتری

در شب ۸ دی، در صورت صاف بودن آسمان می‌توانید شاهد مقارنه ماه و سیاره مشتری باشید.

مقارنه دو جرم در آسمان اصطلاحاً به وضعیتی اطلاق می‌شود که آن دو جرم در فاصله ظاهری نسبتاً نزدیکی از هم قرار داشته باشند. می‌دانیم که فاصله بین سیارات کم نیست. مثلاً مشتری در نزدیک‌ترین حالت به فاصله‌ای حدود ۶۰۰ میلیون کیلومتر می‌رسد؛ در حالی که ماه در فاصله میانگین ۳۸۴ هزار کیلومتری از زمین قرار دارد. اما گاهی مانند همین مقارنه، شرایطی پیش می‌آید که دو جرم با فاصله “ظاهری” کمی از هم قابل مشاهده باشند. مقارنه ماه و سیارات پدیده چندان نادری نیست. اما جذابیت رصدی مقارنه‌هایی که فاصله ظاهری دو جرم کم باشد طبیعتاً بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: مقابله سیاره مشتری

 

در شب ۸ دی، این دو جرم در محدوده صورت فلکی حوت قرار دارند. با تاریک شدن هوا، مشتری به شکل نقطه‌ای درخشان در فاصله حدود ۲.۵ درجه‌ای از هلال ماه با فاز ۴۶% قابل مشاهده است. منظور از فاز، درصدِ روشن سطح ماه است. فاز ۴۶% به این معنی که ناظران زمینی تقریباً نیمی از قرص ماه را روشن و درخشان می‌بینند.

مشتری ساعت ۲۳:۳۵ و ماه ساعت ۲۳:۵۰ در سمت غرب غروب می‌کنند. از زمان تاریک شدن هوا تا پیش از غروب این دو جرم برای رصد یا عکاسی از این منظره فرصت دارید.

برای تماشای این مقارنه نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارید. اما با یک تلسکوپ کوچک یا حتی یک دوربین دوچشمی معمولی، می‌توانید چهار قمر بزرگ سیاره مشتری را به صورت نقاطی درخشان تشخیص دهید و از تماشای هلال ماه هم لذت ببرید.

 

پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.