از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در چیست ؟ هر کدام چه ویژگی دارند ؟

با پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم نجوم و کشف رمز و رازهای آن، هر روزه به تعداد علاقه‌مندان این حوزه اضافه می‌شود. از این رو تقاضای استفاده از ابزارهای رصدی برای مشاهده آسمان نیز رونق خاصی گرفته است. برندهای مختلف هر روز دوربین‌ها و تلسکوپ‌های مدرن‌تر را با امکانات بیشتر روانه بازار می‌کنند که معمولا انتخاب را برای خریداران تازه‌کار پیچیده‌تر می‌کند. در این مقاله قصد داریم تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ را بررسی کنیم. همچنین با معرفی ویژگی‌های هر کدام، شما را در انتخاب بهترین گزینه برای کاربری مورد نظرتان یاری کنیم.

اما قبل از شروع مطلب بهتر است توجه کنید که به طور کلی برای استفاده نجومی از تلسکوپ‌ها باید از دانش حداقلی در این زمینه مانند جهت‌یابی در آسمان برخوردار باشید. چرا که اگر نتوانید در ساعت مشخص و در مختصات معلوم روی جرم مورد نظر خود تمرکز کنید، به طور یقین چیزی جز کره ماه نخواهید یافت. در عمل اولین تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ مهارت رصدی کاربر آن‌هاست که به ویژگی‌ها و مزایای هر یک معنای خاصی می‌بخشد.

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در بزرگنمایی

با وجود آنکه عموم مردم تنها تلسکوپ‌ها را به عنوان ابزار مناسب برای رصد آسمان و اجرام آسمانی می‌شناسند جالب است که بدانید حتی ماهرترین ستاره‌شناسان نیز همواره برای یک رصد بی‌دردسر از دوربین‌های دوچشمی خود استفاده می‌کنند. با یک دوربین دوچشمی هم می‌توان خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی و حتی چندین کهکشان را در آسمان رصد کرد. با این مزیت که دوربین دوچشمی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و تقریبا بدون نیاز به هیچ تنظیمات خاصی می‌تواند به سرعت هر جهتی را در آسمان نشانه بگیرد.

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در بزرگنمایی

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در قابلیت بزرگنمایی کم و ثابت آن‌ها برای رصد اجرام و سیارات کوچک‌تر مانند سیاره زهره کاملا محسوس است. در حالی که ابتدایی‌ترین تلسکوپ‌ها بزرگنمایی‌ای بالغ بر ۱۰۰ برابر دارند، دوربین‌های دوچشمی در بیشترین مقدار بزرگنمایی خود به عددی در حدود ۱۰۰ برابر می‌رسند. همچنین افزایش این بزرگنمایی به بهای کاهش شدت درخشندگی دوربین‌های دوچشمی تمام می‌شود. این مشکل اگرچه با تقویت عدسی‌های به کار رفته در آن‌ها جبران می‌شود ولی به طور قطع در وزن و قیمت تمام‌شده نهایی آن‌ها نیز تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

تفاوت میدان دید در دوربین دوچشمی و تلسکوپ

میدان دید وسیع شاید محبوب‌ترین فرق دوربین دوچشمی با تلسکوپ باشد. میدان دید دوربین‌های دوچشمی تا چندین درجه می‌رسد. در حالی که در تلسکوپ‌ها این میدان دید معمولا بسیار کمتر است. میدان دید باز و بزرگنمایی کم، دوربین‌های دوچشمی را در تماشای اجرام گسترده آسمانی بی‌رقیب می‌کند. هر چند رصد اجرام آسمانی در ظاهر کوچک مانند سیارات با این دوربین‌ها لطف چندانی ندارد و مشاهده آن‌ها نیازمند استفاده از تلسکوپ است.

همچنین این میدان دید وسیع‌تر، دوربین‌های دوچشمی را به ابزار پرطرفداری در میان علاقه‌مندان طبیعت و حیات‌وحش تبدیل می‌کند. در واقع دیگر تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در این است که دوربین دوچشمی در کنار استفاده شب، در روز هم می‌تواند برای شما کاربرد ویژه و جذابیت خاصی داشته باشد.

تفاوت میدان دید در دوربین دوچشمی و تلسکوپ 

تفاوت میدان دید در دوربین دوچشمی و تلسکوپ

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ در وزن و اندازه

وزن کمتر و اندازه مناسب که قابلیت حمل‌ونقل را آسان می‌سازد، عمده‌ترین فرق دوربین دوچشمی با تلسکوپ است. این ویژگی اهمیت خود را به ‌ویژه در سفرهای طولانی که با جابه‌جایی‌های متعدد در طی روز همراه است آشکار می‌کند. تلسکوپ همراه خود لوازم جانبی بسیار بیشتری دارد. از این رو چه در هنگام نصب و استقرار و چه در هنگام برچیدن به زمان، حوصله و دقت قابل توجهی نیاز دارد. همچنین وجود قطعات متعدد تلسکوپ نظیر چپقی، چشمی، فیلتر، پیچ‌ها و … نگهداری از آن را دشوار‌تر می‌کند. از سوی دیگر نیاز به پاک‌سازی آینه و عدسی‌های داخل لوله اپتیکی تلسکوپ‌ها آسیب‌پذیری آن‌ها را به مراتب بالاتر می‌برد.

هر چند در تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ باید در نظر داشته باشید که دوربین‌های دوچشمی با بزرگنمایی بالاتر نیز عدسی‌های قوی‌تری دارند. این ویژگی بر روی وزن آن‌ها اثر محسوس می‌گذارد و استفاده از آن‌ها را ملزم به استفاده از سه‌پایه میکند. وزن دوربین دوچشمی در انتخاب مدل و برند آن فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود. چرا که وزن زیادتر در رصدهای طولانی بسیار خسته‌کننده و در مواردی حتی برای گردن شما آسیب‌رسان است.

تفاوت قیمت دوربین دوچشمی با تلسکوپ

کمتر بودن قیمت دوربین دوچشمی به‌خصوص برای مبتدی‌ها مزیت دیگر آن‌ها در مقایسه با تلسکوپ است. حتی یک دوربین دوچشمی قابل‌قبول به طرز چشمگیری از یک تلسکوپ آماتور ارزان‌تر است. اگر چه بازار دوربین‌های دوچشمی با محصولات متنوع و بی‌شمار اشباع شده است. باید توجه داشت که عواملی همچون کیفیت ساخت، استحکام بدنه، کیفیت تصویر و حساسیت لنزها و منشورهای به‌کاررفته در آن‌ها، خود بر قیمت دوربین‌های مختلف تأثیرگذار است. درواقع هیچ ارزانی‌ای بی‌دلیل نیست. پس هرگز نباید کیفیت و دوام را فدای قیمت پایین‌تر کنید.

تفاوت قیمت دوربین دوچشمی با تلسکوپ

تفاوت قیمت دوربین دوچشمی با تلسکوپ

تفاوت دوربین دوچشمی با تلسکوپ را می‌توان در پارامترهای مختلف مانند کاربری، وزن و اندازه، میدان دید و قیمت با هم مقایسه کرد. اما باید در نظر داشت که مزیت هر یک از این دو نسبت به دیگری تنها در نحوه استفاده و نیاز خاص کاربر مشخص خواهد شد. بنابراین پیش از هرگونه اقدام برای تهیه یکی از آن‌ها، بهتر است کاملا از قصد و چشم‌انداز فعالیت خود شناخت کامل پیدا کنید.

شما می‌توانید برای مشاوره رایگان جهت خرید دوربین دوچشمی یا تلسکوپ با کارشناسان خبره پارس تلسکوپ تماس بگیرید. ما هر روز در ساعات کاری منتظر پاسخ گویی به شما هستیم: ۴-۸۸۵۴۰۰۸۲ ☎
همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در قسمت کامنت‌های همین صفحه نیز وارد کنید تا به شما پاسخ داده شود.

 

دیدگاه‌ها (17)

    با سلام با دوربین دو‌چشمی ، ماه و سیارات را هاله ای از نور میبینیم ؟ یا شکل واقعی کره ماه را ؟

    سلام. بین روسیه و ژاپن کدوم سرامد هستن تو ساخت دوربین شکاری؟

    با سلام
    امکان داره با قطعات دوربین دو چشمی تلسکوپ ساخت؟

    با سلام
    آیا با قطعات دوربین دو چشمی میتوان تلسکوپ ساخت؟

    سلام شب شما بخیر
    برا دیدن کبوتر در بلندی آسمان که اندازه یک نقطه دیده میشه دوربین دو چشمی بهره یا تک چشمی

      سلام و عرض ادب
      دوربین تک‌چشمی معمولاً بزرگنمایی بیشتری داره و گزینه بهتریه.
      اما به‌طور کلی دنبال کردن اجرام متحرک با این ابزارها کار چندان راحتی نیست.

    سلام آیا از تلسکوپ برای دید بر روی زمین و طبیعت می‌شود استفاده کرد؟

    سلام . من زاهدان زندگی می کنم و از بازار اینجا می تونم دوربین دست دوم با قیمت مناسب تهیه کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید که حداقل مشخصات دوربین برای رسد آسمان چه چیزهایی باید باشه و اینکه چون دوربین دست دو می خوام بخرم به چه نکاتی باید دقت کنم . ممنون

      سلام و عرض احترام
      برای رصد هرچقدر قطر عدسی دوربین بزرگتر باشه طبیعتاً نور بیشتری جمع‌آوری می‌کنه و تصویر بهتری بهتون می‌ده. دقت کنید که بزرگنمایی دوربین با قطر عدسیش متناسب باشه (بزرگنمایی بیش از حد باعث افت کیفیت تصویر می‌شه).
      اندازه‌هایی مثل ۶۰×۱۲ ، ۷۰×۱۵ ، ۸۰×۲۰ یا ۱۰۰×۲۵ جزو اندازه‌های متداول رصدی هستن.
      برای تهیه دوربین دست دوم هم به سلامت کامل عدسی‌ها و منشورها، وضوح تصویر، عدم وجود دوبینی، سلامت کامل بدنه و قطعات (مانند پیچ‌های تنظیم فکوس) دقت کنید.

    با سلام
    آیا از تلسکوپ می‌توان برای زوم کوهها و اشیا استفاده کرد؟

    عالی بود ممنون از شما

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.