از طریق فیلد ورودی زیر محصولات را جستجو نمایید

مقابله سیاره مشتری

مقابله سیاره مشتری در نزدیک‌ترین فاصله

امسال سیاره مشتری همزمان با مقابله‌اش در تاریخ ۴ مهر، به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد.

مقابله سیاره مشتری تقریباً هر ۱۳ ماه اتفاق می‌افتد. منظور از مقابله، این است که سیاره در بیشترین فاصله زاویه‌ای از خورشید قرار بگیرد. یعنی نسبت به ناظر زمینی، تقریباً در نقطه مقابل خورشید در آسمان باشد. در هنگام مقابله با توجه به اینکه موقعیت خورشید و سیاره نسبت به زمین طوری است که سیاره بیشترین میزان نور خورشید را بازتاب می‌کند، موقعیت مناسبی برای رصد یا عکاسی آن فراهم می‌شود.

از آنجایی که هیچ‌کدام از سیاره‌ها، از جمله زمین و مشتری، در مدار دقیقاً دایره‌ای دور خورشید نمی‌گردند، فاصله‌شان در زمان‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. کمترین فاصله زمین و مشتری به حدود ۵۸۷ میلیون کیلومتر می‌رسد که امسال با مقابله تقریباً همزمان شده است. مقابله سیاره مشتری حدوداً هر ۷۰ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. در صورت صاف بودن هوا و پایداری شرایط جوی، می‌توانید منظره‌ای کم‌نظیر را شاهد باشید. چند شب قبل و بعد از زمان دقیق مقابله (۴ مهر) نیز فرصت خوبی برای رصد و عکاسی است.

 

بیشتر بخوانید: مقارنه سیاره زهره و سیاره مشتری

 

مشتری، بزرگترین سیاره منظورمه شمسی است. قطر این سیاره گازی به حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر می‌رسد که بیش از ۱۰ برابر زمین است. اما از زمین فقط یک نقطه نورانی دیده می‌شود. این شب‌ها سیاره مشتری را می‌توانید به صورت نقطه‌ای درخشان از قدر منفی ۲.۹ در آسمان ببینید که در طول شب، مسیری از سمت شرق به غرب را طی می‌کند. چهار قمر بزرگ سیاره مشتری، یعنی گانیمد، آیو، اروپا و کالیستو حتی در دوربین‌های دوچشمی کوچک نیز به صورت چهار نقطه نورانی کوچک قابل تفکیک هستند. با ابزارهای رصدی بزرگتر، احتمالاً می‌توانید نوارهای گازی مشتری و حتی لکه سرخ آن را مشاهده کنید که در واقع یک توفان عظیم است. میزان جزییاتی که از سیاره مشتری می‌بینید، به ابزار و شرایط جوی بستگی دارد.

تصویر سیاره مشتری با تلسکوپ

نمای سیاره مشتری با کمک یک تلسکوپ کوچک

در تاریخ ۴ مهر، مشتری حدود ساعت ۱۸:۰۰ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم روز بعد در آسمان می‌درخشد. مناطق خارج از شهر که از آلودگی نور و غبار کمتری دارند، طبیعتاً برای رصد بهتر هستند. در نقشه‌های نمایش آلودگی نوری، می‌توانید مناطق مناسب را پیدا کنید. از طرف دیگر باید به کیفیت هوا هم دقت کنید که تأثیر مستقیم بر کیفیت رصدتان دارد. اگر به مناطق کویری دسترسی دارید، میزان غبار هوا را بررسی کنید. اگر به شهرهای ساحلی شمال یا جنوب نزدیک هستید، حواستان به درصد رطوبت هوا باشد. به‌طور کلی هرچقدر آسمانی تاریک‌تر و تمیزتر داشته باشید، می‌توانید تصویر بهتری را در ابزار رصدیتان مشاهده کنید.

 

پارس تلسکوپ

برای مشاوره با شما تماس خواهیم گرفت

اطلاعات تماس‌تان را در فرم زیر وارد نمایید تا با شما تماس گرفته و سوالات‌تان را بپرسید.